En sjukt bra blogg

Att ta med sig jobbet hem

När jag påbörjade praktiken frågade de om jag ville ha tillgång till en dator på kontoret, men jag envisades med att jag ville använda min egen bärbara variant. Det är bra att ha jobbet hemma, tänkte jag, antagligen en väldigt dum tanke. Bara att ha en arbetsmail gör mig mentalt beroende av att kolla av den hela tiden. När jag var politiskt aktiv blev beroendet av att vara online på intranätet så stort att jag fick sätta mig själv i avvänjning (en insikt jag fick efter att jag VAR TVUNGEN att vara online en liten stund under självaste julafton). Det är lätt att "bara skriva klart det dokumentet" eller "svara på det nya mailet". Jag känner inget måste att göra det (när måste-känslan väl har tränats bort verkar den vilja hålla sig borta), utan tycker antingen att det är kul eller så är det en sysselsättning jag har likt att kolla på tv eller läsa en bok. Någonting säger mig dock att det är en ovana som bör arbetas bort, så från och med idag har jag lovat mig själv att inte kolla arbetsmailen eller skriva en rad efter kl 17.00. Jag ser det som en tävling!
Ibland har man inte det - men man kollar ändå.
2009-10-14 @ 22:12:37 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0