En sjukt bra blogg

Munktrubbel

Just hemkommen från Hemköp har jag blivit medveten om vilka språkliga tvister som finns mellan göteborgare och boråsare (nej, jag kallar mig inte längre för boråsare, men ordförådet är fortfarande präglat av Södra Älvsborg). I affären uppstod en diskussion mellan en mamma och en dotter som löd ungefär så här:

Mamma: Ska vi inte köpa hem lite munkar?
Dotter: Nej jag tycker inte om munkar.
Mamma: Klart du tycker om munkar, alla barn gillar munkar.
Efter detta stoppar mamman ner en förpackning munkar i korgen.

Till min fasa ser jag att hon stoppat ner kokosbollar i korgen! Jag har tidigare hört detta absurda fenomen, att göteborgare skulle kalla kokosbollen för en munk, men fick nu skåda detta med egna ögon. Google är inte till mycket hjälp eftersom en sökning på ordet munk ger bilder på både munken, kokosbollen och den traditionella icke ätbara religiösa munken.

Se och lär!

                     

Munkar. Består av deg med                Kokosboll. Består, som              Chokladboll. Har ett innehåll
socker på, alternativt                          namnet antyder, av vitt skum       av choklad, toppad med kokos
med glasyr.                                        med kokos.

   
Det finns en lucka i mitt resonemang som jag är väl medveten om. Boll nummer två finns också utan kokos, dvs. vitt skum bestående av äggvita och socker toppad med choklad, endast. I min värld kallas även dessa för kokosbollar, men det faller lite ologiskt.

Dagens insikt: Göteborgare har, naturligtvis, fel.
2009-03-15 @ 13:21:28 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Josefine Davidssn

HELT ABSURT! skojar du med mig? Munkar är ju munkar och kokosbollar är kokosbollar! Jag skulle vilja passa på att säga att de där utan kokos på; de med gräddskum och chokladöverdrag, de kallar vi för gräddbullar hemma i Småland.....gör man inte det här??

2009-03-15 @ 14:41:08
Postat av: Jenny

När du säger det så, gräddbullar låter bekant. Men det kan vara för att min morfar brukar benämna dem så och han är från Småland ;) Men jag kan absolut acceptera gräddbullar för dem utan kokos!

2009-03-15 @ 14:49:57
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Hanna

Helt rätt! Även cocosbollar utan cocos är cocosbollar. Om det inte är mums mums förstås för då är det mums mums.

2009-03-15 @ 15:05:03
URL: http://www.hanna-lager.blogspot.com/
Postat av: Sara

Haha! Tack Jenny, idag har du klargjort begreppen för mig. :) Men så är jag ifs göteborgare sedan ett antal år tillbaka också...

2009-03-15 @ 15:29:09
Postat av: Therés

Här uppe har vi dessutom vaniljfyllda bullar som kallas för vaniljmunkar, hur kommer det sig? Jag skulle vilja påstå att munkar heter munkar eftersom de påminner om munkars frisyrer. Coccosbollar kan helt uppenbart inte vara en munk då.



Föresten har mamman fel, jag har aldrig gillat coccosbollar och mig veterligen var jag ett barn en gång.

2009-03-15 @ 15:51:47
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Björn

Jag har även hört ordet skumboll användas för dessa icke coccosbeströdda bollar. Vet ju att Skumbollar även används i gymnastiken där de bl.a. används i olika lekar som går ut på att man med glädje kastar dem på varandra.

Av rent intresse så var jag tvungen att göra en wikisök på negerboll och fick då ist upp chokladboll samt följande text:



"Chokladboll är ett litet klotformat bakverk. Om det rullas i kokos kan de även kallas kokosboll, men detta ord används även för skumbollar (som i Göteborg kallas kokosmunkar). Ett äldre namn på bakverket är negerboll."



De kan ju även rullas i pärlsocker som är det godare alternativet. För mig kommer det fortsätta heta negerboll, men så gillar jag ju äldre ord och namn, även om man kan få smisk på fingrarna om man skyltar med negerboll i sin butik eller sitt café då det är:



"föråldrat [och kan lätt förknippas med] slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde"

2009-03-16 @ 09:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0