En sjukt bra blogg

Marshmallows

D berättade om ett psykologiskt experiment som gjorts, vilket givetvis satte igång en diskussion. Experimentet gick ut på att man placerade ett barn framför en marshmallows och förklarade att om han/hon ville kunde hon få äta upp den nu, men om minimänniskan väntade skulle belöningen bli tre marsmallows. Om barnet klarade av att vänta drogs slutsatserna att koncentrationsförmågan var god, att skolresultat skulle vara anmärkningsvärda i framtiden och ett flertal positiva egenskaper till. Både jag själv och D konstaterade snabbt att jag antagligen var ett sådant barn som inom 2 sekunder hade lyckats kasta mig över marshmallowsen. Att koppla detta till dålig koncentrationsförmåga och betyg är rent absurt. Det handlar helt enkelt om en prioritering där smärtan som plågar en under tiden som man tittar på godisbiten i en "Se med inte röra"-anda får vägas mot några fler godisbitar. Det är aldrig värt det. Smarta barn vet det.

Dagens katastrofala sopsorteringskonsekvens: Ljudet som uppstår när man kastar ner glasflaskor i soptunnan för glas är fruktansvärt. Vet Amnesty International om att detta ljud, som borde klassificeras som tortyr, är lagligt? Jag har testat olika tekniker för att slippa skapa mig min egen tinnitus. Bäst hittills är att helt enkelt kasta upp glasflaskan 1-1,5 meter ovanför tunnan och sedan snabbt hålla för öronen innan den landar. Det är också möjligt att placera glasflaskan på kanten och sedan sparka ned den, givetvis också med händerna för öronen. Dock är många tekniker mycket ineffektiva om det är mycket glas som skall ner i tunnan.

2009-06-05 @ 15:29:20 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Erica Nilsson

Ok... för det första - JAG är helt övertygad om att de dumbomar till barn som väntar på en andra mashallows gör detta på grund av vad jag vill kalla "ha-galen-het"... De är aldrig nöjda... Jag skulle lätt passa in i den kategorin... Har inget emot att vänta bara något bättre erbjuds... Dvs jag blir aldrig nöjd.



För det andra: glas ljud - fruktansvärd... Vi borde testa detta. Kanske ngt inför EU parlaments valetn ( fast då har vi ju lite bråttom) Vad sägs om att köpa en decibell mätare på Claes Olsson och testa... går den över 80 är det att klassa som olagligt iaf... Detta kommer då att leda till att sopsorteringar kommer bli hälso farligt framöver och förbjudas... Ngt att lobba för... (IRONI)

2009-06-06 @ 00:14:14
URL: http://ericaintanzania.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag är väldigt tacksam att du förtydligar när det är ironi eller inte, det framgår verkligen inte (ironi)



Tycker om dig :)



2009-06-06 @ 00:34:52
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: carolina

Jag skulle lätt kvalificeras in under kategorin barn som väntar och väntar.. och väntar. Med problemet att jag skulle kunna ha suttit och vänta tills hela bordet var fyllt av marshmallows och ändå inte äta upp dem eftersom jag inte hade vågat :)

2009-06-06 @ 10:25:00
URL: http://carolinawallenberg.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag ska ha Marshmallows-terapi med dig när du kommer hem från Asien Carro :) Likt "Jag kan flyga, jag är inte rädd" á la Stig Helmer, fast med vita fluffiga godisar.

2009-06-06 @ 14:19:23
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0