En sjukt bra blogg

Dialekter

Igår avslöjade D att han har börjat anamma göteborgskan genom att säga "änna" på jobbet. Katastrof! Vi har båda noterat att den kvinnliga motsvarigheten till hamnarbetarna i Göteborg, är vårdbiträdena. Det kryllar alltså av dialekt på våra respektive arbetsplatser. Jag hävdar dock bestämt att nästan vad som helst är bättre än Göteborgskan (och är till och med beredd att försöka återskapa 7-härads-dialekten ifall så krävs, dock en sista utväg). Jag funderar på att skicka D antingen uppåt eller nedåt i landet. Norrländskan är fantastiskt mysig, med det kanske räcker med en tid i Stockholm? Till skillnad från göteborgskan ger ändå stockholmskan ett intryck av att vara normalbegåvad. Jag är dock orolig för att den inte är tillräckligt dominant för att slå ut göteborgskan, kanske vore det bättre med Skåne eller angränsande län. Gotland är också ett alternativ, men då skulle problemet uppstå att vi inte längre kan kommunicera, det vore illa. En sak är i alla fall säker, mig kommer göteborgskan aldrig att få!



Jag är ledsen Göteborg, men mitt språk kommer du få lämna orört.
2009-06-25 @ 10:18:43 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

hihi, jag kan hjälpa dig med 7häradsmålet så kan du få en riktigt bred bonnadialekt efter en sommar i Tranemo :)

2009-06-25 @ 21:18:24
Postat av: Therés

Östgötska är sveamål, precis som Stockholmska, ni kanske borde ta och byta götaland? Fast ni får bosätta er någon mil norr om Linköping, här snackas det bonnigt götamål precis som i dina trakter. :)

2009-06-25 @ 22:18:00
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: R

Är sista meningen en vits, eller bara ett olyckligt stavfel? :)

2009-06-26 @ 10:53:22
Postat av: Jenny

Jag hoppas att detta kan lösa sig utan 7härads eller något götalands inblandning ;)



Haha, R, ett olyckligt stavfel...dock sjukt kul, men ändrat nu :)

2009-06-28 @ 17:40:54
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Henrik

Hej Jenny! Blir kanske lite fel med ett inlägg om ett helt annat språk i en dialektdebatt men det skiter jag i. Är ju som du vet i Oslo nu i sommar och måste bara säga att ordet för "papperskorg" på norska kan vara det roligaste jag någonsin hört: "Söpplebötte" (med reservation för stavfel!) Så göteborgskan tycker jag gott kan få leva vidare i Davids dagliga språkbruk till den dagen söpplebötte blir en del av det. Då kan den få försvinna.

Adjö.

2009-06-29 @ 19:25:14
Postat av: Anonym

Hahaha, underbart Henrik! Snappa upp fler ord, det får bli ditt mission i grannlandet! Hoppas du inte jobbar ihjäl dig, utan kan njuta lite av sommaren också. Göteborg (jag och David) saknar sig!

2009-06-29 @ 21:44:55
Postat av: Therés

R: Du är ett stavfel.

2009-07-01 @ 21:58:34
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0