En sjukt bra blogg

En djupanalys av Gekås

4 mil öster om Falkenberg ligger Ullared, en ort som ingen någonsin skulle hört talas om om det inte vore för Gekås. Gekås är i sin tur symbolen för hysteri och galenskap, men ack så trevligt! Det är bara där som saker faktiskt är så pass billiga att det känns dumt att inte köpa det. Min mor älskar Gåkås över allt annat och jag fick tidigt lära mig strategin som behövdes för en heldags shoppande. På den tiden innebar det att gå upp tidigt, åka bil i en och en halv timma och sedan ställa sig i en två timmar lång kö för att ens komma in i varuhuset. Tack och lov är det sistnämnda någonting man oftast slipper idag. Nu var det dock några år sedan jag var där vilket gjorde mig näst intill en nybörjare. Dagens insikter och tips följer därför i kronologisk ordning.

Första problemet: Parkering. Parkeringsplatsen är enorm med tydliga riktlinjer för hur man skall (bör) köra. Trots detta räcker inte platserna till och det uppstod en lätt anarkistisk stämning. Nej, de mest galna bilförarna är inte män i 25 års åldern, med bar överkropp och technomusik dunkandes med för hög bas. Det är pensionärerna! De kör fort, helt utan koll på att trafikreglerna har ändrats sedan efter kriget och saknar dessutom parkeringsmoral.  Min teori är att de sparar hela årets energi till en dag, Gekås-dagen, det är därför de är så trötta resten av året.

Andra problemet: Kundvagnen. Återigen, pensionärerna siktar på hälarna på en och kör sedan in med en jävla fart, allt för att nappa åt sig sista varan medan offret (i detta fallet jag) står och tar på de ömmande (resterande) kroppsdelarna. Kundvagnen innebär också ett problem då det är väldigt lätt att förväxla dessa med andra kunder. Trenden med småhundar är också väldigt dålig i kombination med ett stort antal kundvagnar. Två hundar i råttstorlek var nära att få sätta livet till om inte jag i sista stund reagerat.

Tredje problemet: Energi. Om man inte, som pensionärerna, har sparat energi för denna dag krävs det ett regelbundet intag av mat och dryck. Koffeinhaltiga drycker är bra. Det finns caféoaser på Gekås för vila, där satt jag och alla män. 

Fjärde problemet: Kassan. Håll koll på köerna, det bildas lätt väldigt lång kö vilket är vansinnigt tråkigt att stå i. Jag brukar ägna väntan åt att reda ut om jag verkligen behöver allt jag senaste timmarna ansett är lika viktiga som syre. Överslagsräkning med extra mycket överslag är ett bra sätt att skapa ångest och därmed få ner summa något genom att ta bort några varor.

Dagens klantiga situation uppstod när jag halvägs till kundvagnens hem inser att jag inte låst bilen med varor värda alldeles för mycket pengar. Jag släpper vagnen och springer till bilen men glömmer notera att jag befinner mig i en nedförsbacke. Kundvagnen åker därför i en rasande fart mot en väldigt utsatt bil. Det blev i min mening inga synliga märken, men jag lämnade en biktningslapp för säkerhetsskull.


2009-08-26 @ 19:13:33 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

hihi det där är vekrligen sååå sant!! När vi var små åkte vi alltid till Gekås innan jul för att storhandla, eller mamma handlade som en galning och pappa tog ett varv på teknikavdelningen och gick sen ut och satte sig på en bänk i fiket.. Ullared i ett nötskal! :)

2009-08-27 @ 12:36:28
URL: http://carolinawallenberg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Yes, precis så är det ;)

2009-08-27 @ 21:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0