En sjukt bra blogg

Åter i landet lagom

Nu tutar Stena Line-båtarna utanför fönstret. Jag är åter i Sverige. Påtagligheten att befinna sig i ett i-land kom stormande redan i London när jag skulle ta expresståget ut från Gatwik. Tågen går var tredje minut (TREDJE MINUT!!) men ändå finns det flera digitala tidtavlor som räknar ned till nästa tågs avgång. Längst väggen finns hissdörrar som var och en leder till en vagn av tåget, på så sätt kan människorna (under de tre minuterna) organisera sig så att det blir lika många människor i varje vagn. Helt sjukt. Det blev en väldigt stor kontrast till Tanzanias färdmedel där man ställer sig på en omärkt ställe och hoppas på en dalla dalla. När den dyker upp är det bara att packa in så många människor som det är möjligt och sedan åka. Det var nog först i den stunden jag förstod att jag varit iväg.

Insikter som uppkommit under och efter Tanzania-vistelsen:

* Det finns gott om tid i livet. Att ta ut pengar tar tid, att förflytta sig tar tid och att köpa flygbiljetter tar tid. Det går inte att planera för elavbrott, "system down" och värmen som under dagtid är slående. Det var någonting jag snabbt fick vänja mig vid (genom att försöka förtränga det faktum att man kan göra 8 hamburgare på 2,5 minuter) och slutligen började jag uppskatta när bankomaten ville bevilja mig pengar vid första försöket.

* Rena kläder är fantastiskt. En viss stolthet infann sig när jag lyckades få bort de flesta fläckar (dock inte alla) med den inte fullt så löddrande tvålen. Även att tvätta tar tid och jag har lovat mig själv att aldrig mer klaga över att det är jobbigt att vara uppbokad av en tvätttid i tvättstugan.

* Människan är god. Att möta alla öppna människor har verkligen varit inspirerade. Nu ska jag aktivt gå in för att ändra den svenska kulturen så att det är godtagbart att prata med sina medmänniskor även om klockan inte är 02.00 en lördagsnatt.

* Politik är komplext. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna rädda världen längre, en relativt jobbig insikt. Senare i dag ska jag träffa min vän med samma ambition och förhoppningsvis kan vi hitta en gemensam metod. Vänner är underbart.

2009-04-06 @ 09:13:35 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Erica

Rena kl'der / fy fan vad avis jag e! Vaktis skulle ha 10 000 TSH for att tvatta en liiiten hog klader... Slutsatsen blir att inget ar skitigt bara for att det luktar lite illa... ser jag vilken farg det borde vara pa trojan sa ar den ren nog att bara...



Vad galler att radda varlden sa fixar vi det... lat inte 2 veckor ta dod pa din dr;m!

2009-04-06 @ 11:31:46
URL: http://ericaintanzania.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0