En sjukt bra blogg

Perspektiv på städning

I tonåren, när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar, hade jag det alltid vansinnigt stökigt på mitt rum. Det tjatades alltid om hur fruktansvärt det såg ut, hur var det ens möjligt att få ett rum såpass ostädat, om jag själv fick plats och så vidare. Jag förstod aldrig (eller förstår inte idag heller för den delen) vad som var problemet. Eftersom mitt rum låg högst upp, längst in i huset så fungerade det inte som passage och därför behövde ingen annan än jag vara i närheten av de milhöga klädhögarna eller cd-skivor som låg slängda överallt. Vissa dagar var dock värre än andra och en värre dag hade jag vännerna hos mig som jag strategiskt försöker fösa till andra delar av huset. Till slut blev det oundvikligt, de ville in på mitt rum. Jag handlade, insiktsfullt men i panik, och blockade dörren med min kropp med en uppmaning om att det är väldigt, VÄLDIGT stökigt och helt enkelt bäst att låta rummet vara. Som dömt för att misslyckats. "Vi har det också stökigt", bemötte de mitt motstånd med och flinade snett åt min reaktion. Jag såg i deras upptrissade ögon att de inte skulle ge sig. Jag öppnar dörren med en påminnelse om att jag faktiskt hade varnat dem. Det blev tyst. De sa ingenting. Det här var givetvis värsta tänkbara reaktionen för mig som hade hoppats på ett hysteriskt gapskratt, ett skrik eller eller axelryckning (vilket jag förstod själv var en orealistisk önskan.) Kommentaren "Oj, ja det var verkligen stökigt" bröt till sist tystnaden.

Denna situation kom jag att tänka på här om dagen när jag befinner mig hos en vän som ansåg att hennes frys behövdes frostas av. Nu som då, i stunden för 8 år sedan när tystnaden bredde ut sina vingar, fick jag lite perspektiv. Om det här är en frys som behöver frostas av är min frys apparaten som gud glömde. Kvällen har därför ägnat åt att, med köttkniv, hugga mig in likt barnen från frosmofjället. Jag vill tillägga att städningen, bortsett från frysen, förbättrades drastiskt så fort jag fick eget hushåll.



Det som skådas på golvet ovanpå den röda handduken är snö/is/frost i en mängd att bygga en snögubbe med.



2009-09-07 @ 21:29:48 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: emily

TACK :)



hihi alla blir vi vuxna :)



kramar

2009-09-07 @ 23:22:11
URL: http://emslo.blogg.se/
Postat av: Therés

Man ska ställa in grytor med hett vatten, då går det fort ska du se. :)

2009-09-08 @ 13:52:23
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Ellen

Haha, minns fortfarande ditt rum... Vad det gäller frys har jag aldrig frostat av, ser inte poängen. Tycker man sig få plats med grejerna är det ingen fara.

2009-09-08 @ 15:20:39
URL: http://ellensunneskar.blogg.se/
Postat av: Jenny

Therés, frysen var igång. Har alldeles för mycket i den för att det skulle vara aktuellt att göra en riktigt avfrysning. Annars hade jag gjort det :)



Ellen, håller med! Nu hade dock saker börjat att "växa fast" i frysen, så snart skulle problemet uppstå att ingenting annat skulle få plats.

2009-09-08 @ 22:46:00
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés

Ellen: Jag har aldrig nog med plats i min frys, frostig eller ej. Jag behöver en box.



Jenny: Men det är inte alls bra att göra på det sättet, packa in alla frysvaror i tidningspapper och stuva in dem i kylen, de klarar sig i de två timmar det tar att frosta av frysen ordentligt.

2009-09-10 @ 20:12:11
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Jenny

Therés, du är min husmor i höstrusket!

2009-09-11 @ 13:22:46
URL: http://ensjukbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0