En sjukt bra blogg

Hudrester och telia-chock


Utanfor vort fonster



Massa folk i Moshi


Jag börjar bli såhär underbart resfräsch. Mina ben och fötter har, antagligen under nattetid, blivit gnagda på av små djur för de pryds just nu av röda prickar. Kläderna jag har på mig är fläckiga av de mest oväntade saker. Bland annat kan en färgad plastpåse börja smälta om det är tillräckligt varmt. Även schampotvålen jag köpte på Flush som skulle motsvara 2 flaskor, har avdunstat bort. Och, inte att förglömma, jag ömsar skin. This is Afrika =)


Vi befinner oss nu i Moshi. Resan hit tog ungefär 15 timmar med olika fordon. En taxi tog oss 04.30 på lördagsmorgonen (natten) från vårt hostel till Stone Town, därefter båt mot Dar och sedan en lång bussfärd upp mot Moshi. Trötta efter många timmars resande tog vi in på ett centralt beläget hotell, Miriam och jag åt lite kvällsmat och sedan somnade vi till film i sängen. Det är väldigt mycket mindre mygg i staden än vid havet, vilket är jätteskönt. Värt att nämna är även att vi ser Kilimanjaro från vårt fönster, lyxigt.


Jag försöker prata så mycket som möjligt med lokalbefolkningen. Vissa utav dem, ofta studenter, går att prata politik med, vilket är jätteintressant. Vad regeringen gör, vad det är som inte fungerar och hur de önskar att det ska bli. Folket är otroligt öppet och det räcker med att man använder en kort fras på Swahili för att de ska skina upp och vilja prata. Med försäljarna behövs inte ens det. Utöver lokalbefolkningen fick vi bra kontakt med två tjejer som vi sista dagarna på Zanzibar delade rum med. Galna tjejer och jag tilläts släppa lös min humor, som annars av sociala skäl, bör hållas tillbaka. Utöver allt folk som man träffar och pratar med är det en upplevelser att bara gå omkring. Se allting, se hur saker fungerar och skillnaden och likheter med Sverige. Alla intryck (och värmen) gör att det blir en avrundning av dagens hyfsat tidigt på kvällen och många timmars sömn för att smälta allting.


Nu har jag totalt 4 dagar kvar i Tanzania och under dem skall jag försöka besöka något projekt. Min tanke var att hinna med väldigt mycket mer än så men jag insåg ganska snabbt att man inte kan planera tiden i Tanzania som i Sverige. Magproblem, sjukdomar, värmen och transportmöjligheterna sätter käppar i hjulen. För min hemresa finns två alternativ. Den billiga varianten består i att under torsdagen göra ytterligare en 8 timmars bussfärd mot Dar es Salaam, sova över där och sedan ta sig till flygplatsen på fredagen. Negativt är att jag tappar en dag i Moshi och att bussresan kanske inte är någonting jag skulle rekommendera som fredagsunderhållning. Det andra alternativet är att flyga från Moshi till Dar på fredag morgon, eftersom flyget mot Doha och London går först 14.00, men det är antagligen ganska dyrt. Jag får se hur jag gör!


För övriga blev jag informerad av Telia om att jag uppnått över 80% av beloppet jag får ha på mitt abonnemang, innan telefonen spärras. Mitt abonnemang har en väldigt (verkligen väldigt) hög gräns så det blev en smärre chock (sommarjobbs-Lena, om du läser det här så vet du att jag kan börja arbeta redan i maj). Ändå har alla samtal och sms ändå varit värt det, utan tvekan. David uppdateras med sms innan telefonen spärras, så vill ni veta hur allt går så kontakta honom!


David, när jag kommer hem måste vi laga sushi! Och äta salamikorv. Mums vad gott!


Dagens insikt: Rena handdukar ar kanske det basta som finns.


Tack for alla sota kommentarer! Jag kommer klara hemresan fint nu. Mamma, du far absolut skriva stumpan...det ar bara mellan ar 13-21 det inte ar ok. Lena, ar det du som skriver massa anonyma kommentarer?  Sofia, nar jag kommer hem slar jag en signal. Vi har en massa tid vi ska ta igen =)

2009-03-29 @ 17:21:16 Tanzania Permalink


Kommentarer
Postat av: Lena Larsson

Hej!

Det skall synas att man varit i Afrika. Det skall vara lite myggbett här och där, lite avskavd hud och brun som en chokladboll. Vi vill träffa dig så fort du kommer hem från Afrika. Då hoppas vi att vi får titta på alla bilder du tagit och även att du lär oss lite swahili. Hälsa Kilimanjaro från oss och gör ett vårskrik uppe på det tycker vi. Tag också ett kort så vi också får se. Kramar och God Natt önskar

Lena, Leif, Erik, Albin och Max

2009-03-29 @ 21:11:02
Postat av: Lena Larsson

Hej! Efter att ha skrivit ett inlägg på cirka 10 minuter gör vi ett nytt försök. Men vi skriver nu lite kortare. Vi tycker att det hör till att man har lite myggbett, avskavd hud och är brun som en chokladboll när man har varit i Afrikam, så att alla kan se att man har varit där. Vi vill träffa dig så fort du har kommit hem och så vill vi få se alla bilder du har tagit. Ta ett kort på Kilimanjaro och gör ett vårskrik uppåt berget, så får vi får höra ekot och se hur det ser ut där. Nu skall vi gå och lägga oss, ni sover väl redan kan vi tro. God natt önskar

Lena, Leif, Albin, Erik och Max

2009-03-29 @ 21:15:48
Postat av: Carina Bedin

Härligt att du är pigg igen.. Vill inte fundera över eller veta vad du har för otäcka bett på fötterna. Kan man få skabb i afrika?? Längtar efter dig!!!! Har inte SMS:at med tanke på telefonräkningen. KRAM mamma

2009-03-30 @ 18:55:30
Postat av: David

Läste ditt inlägg idag igen. Härligt så här före skolan då det är ännu mindre tid kvar tills du kommer hem. När du kommer hem blir det definitivt ölkorv och sushi, det blir fotbad och massage! Vi kommer att vältra oss och frossa i i-världens lyx och du kommer dessutom kunna göra det med gott samvete;)



Det är så trist att sova själv.. det tar mig till och med flera minuter att somna nu. Då förstår du hur mycket jag saknar dig!



Snart ses vi igen du underbaraste!

2009-03-31 @ 08:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0