En sjukt bra blogg

Från med vänliga hälsningar till /

All mänsklig interaktivtet måste avslutas på ett rituellt sätt när man skall skiljas åt. Detta kan vara allt ifrån ett vanligt muntlig farväl med dem man inte känner så väl, till något mer fysiskt med närmare vänner. I formella sammanhang är handskakning givetvis standard. Det slog mig precis att likadana regler finns kring mailkontakter och att avslutningsfrasen förändras likt en vanlig rellationsprocess, även om relationen i verkliga livet inte utveckas. Låt mig förklara. En mailkonversation på ungefär 6 mail har precis avslutats med en person som herarkiskt står över mig, i flera avseenden. För att hålla distansen och inte bli för vänskapliga avslutas mailen med "Med vänliga hälsningar". Längre in i konversationen, då man dessutom har kommit fram till att det antagligen kan komma ytterligare ett mail, övergår till ett vanligt "Hälsningar". Vanlgitvis brukar utvecklingen av avslutningsfrasen med mina formella kontakter stanna här, men inte idag. I de sista mailet, som vanlgitvis bara stämmer av att båda har uppfattat vad som har bestämts, avslutar min herarkiskt högre mail-kontakt med "/namn". Under loppet av 6 mail hade vi gått från ett "Med vänliga hälsningar" till ett "/Namn"! Detta är antagligen inget annat än ett tecken på en stressad människa, alternativt lathet, men jag gillar känslan av en relationsutveckling!

Ett tips är även att avsluta med något slagkraftigt, filosofiskt eller tänkvärt!

Simma lungt,
/J

2009-03-12 @ 17:35:24 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0