En sjukt bra blogg

Det där med jämställdhet har väl ändå gått lite för långt?

Inte en helt ovanlig kommentar. Jag sitter djupt försjunken i en bok jag för länge sedan borde ha läst, Simone de Beuvoirs "Det andra könet". Under årens lopp har jag lyckats ta mig igenom en hel del feministisk litteratur, men har uppfattat de utdrag och hänvisningar som gjorts till "Det andra könet" som torra och ointressanta. Nu kände jag att jag var mogen för att ta mig ann denna beryktade originalkälla (och var dessutom tvungen att använda den i min inlämningsuppgift). Faktum är att samma stämmor hördes då, när boken publicerades 1949, som nu. Att feminism och kvinnofrågor "har blivit uttjatat". Vid den tiden hade kvinnan ingen rätt till vare sig preventivmedel eller abort. Idag är kvinnor underrepresenterande i en mängd maktpositioner, av börsens vd:ar är hela 1,8% kvinnor, gratulerar! Men visst, det kanske har gått lite för långt?

Jag avslutar med ett citat från en mycket klok människa och min nyvunna vän Simone:
"Om "kvinnofrågan" känns uttjatad beror det på att den manliga arrogansens har förvandlat den till ett "gräl". När man grälar tänker man inte längre klart. Det man oupphörligen försöker bevisa är att kvinnan är överlägsen, underlägsen eller jämlik mannen.(..) Om man vill försöka se klart i denna fråga måste man ta sig ur dessa hjulspår: man måste avvisa de vaga begreppen om överlägsenhet, underlägsenhet och jämlikhet som har snedvritid alla diskussioner och börja om från början."




En oklar bild på en klar kär vän.
Från heroworkshop.wordpress.com
2009-03-14 @ 20:08:55 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0