En sjukt bra blogg

Förtroende

Gårdagens tankeställare:

Jag springer omkring på jobbet. Kvällsmaten har anlänt och jag ska gå in med mat till vår minsta lilla tant som ligger nedbäddad i sängen. Det är nästan 30 grader varmt ute, hon fryser och har en extra filt över täcket. Jag knackar på, balanserar soppan med ena handen och sänger dörren om mig med den andra. Varje gång blir jag förvånad över hur extremt mager hon är, att det är ett under att hon faktiskt lever, även om hon inte är kapabel att göra någonting själv. Jag hälsar högt, börjar prata om det fina vädret, ställer i ordning mat och mediciner rutinellt framför henne och för skedet mot munnnen. Hon vägrar. Shit. Jag tar upp fotografier som står placerade i hennes rum, frågar artikulerat med hög röst om det är henne son på bilden, om hon nyligen träffat sina barnbarn. Den lilla tanten har inte pratat på evigheter så jag förväntar mig inget svar, jag hoppas på att leda tankarna mot någonting annat så att jag kan få i henne mat. Munnen förblir stängd. Jag blir stressad, tänker på alla uppgifter jag vill ha gjort innan det är dags att sluta, så att kvällspersonalen inte skall behöva stressa sig till döds. Sedan väcks jag. Herre gud, vad håller jag på med? Vem tror jag att jag är? Jag ställer bort alla soppskålar och krossade mediciner och sätter mig ned nära sidan av sägen. Jag tittar på henne, hon tittar bort. Det förbir en tyst kamp i rummet tills den lilla tanen slutligen tittar på mig. En lång ögonkontakt och jag hinner inse att henne glansiga, grå ögon har 4 gånger mer livserfarenhet än vad jag har. Jag måste vara fullständigt dum i huvudet som inte förstod från början. Jag tar nästa steg, lägger min hand över hennes. Tiden går. Sedan händer någonting som gör det varmt i hela mig, hon öppnar munnen! Det jag behövde göra var att vinna hennes förtroende, att jag inte fattade det från början.

Att känna förtroende i de relationer som vi har nära oss är kanske det viktigaste i hela världen. Det tar tid att skapa, men måste också få ta tid. Det är vanligt att man omedvetet eller medvetet testar varanadra i en relation, om jag gör på ett visst sätt hur reagerar hon då? När responsen blir att personen stannar kvar eller reagerar på ett "bra" sätta byggs det en trygghet som gör att man vågar känna förtroende för någon annan. Det är en kamp, men en otroligt fin kamp om den lyckas. Förtroende får bli mitt mått på framgång i livet. Om jag lyckas få de jag tycker om att känna ett starkt förtroende för mig, så har jag lyckats. Mer förtroende åt folket!



Reinfeldt har stort förtroende, grattis Fredrik!
2009-06-30 @ 18:56:00 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Carolina

Så fint! Jag önskar att jag också hade en gammal tant på mitt jobb som jag kunde mata med soppa, 'min' tant här skrek till mig att hon skulle klappa till mig och ta livet av mig när jag försökte sätta på henne ett nattlinne..

2009-06-30 @ 21:37:40
URL: http://carolinawallenberg.blogspot.com
Postat av: Jenny

Vi har de också Carro. Slag, sparkar, försök till spottningar...vårde alltså, att det finns människor som pallar det som heltidssysselsättning i ett liv? Men så finns det fina stunder som denna med, som ändå för det uthärdligt...iaf i 5 veckor.

2009-06-30 @ 22:05:58
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés

Sådana stunder skapar lite tacksamhet ändå, inte alla som får möjlighet att uppleva sådant. :)

2009-07-01 @ 12:26:04
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: R

"4 års mer livserfarenhet"? Är den lilla tanten 27 år gammal?

2009-07-07 @ 10:23:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0