En sjukt bra blogg

Konsten att tala

Jag trivs verkligen med att prata inför folk, så länge ämnet är självvalt och jag känner mig påläst. Igår var det dags att inta platsen bredvid powerpoint-duken tillsammans med några ideella kollegor. Alla har vi olika stilar när vi håller föredrag. Själv föredrar jag att hålla en lätt struktur i form av en power point, OH eller liknande men att sedan prata relativt fritt utan papper. På så sätt intalar jag mig att det känns lättare för de som lyssnar, att kunna avbryta med frågor och diskussion. Känslan av att avbryta någonting borde bli mindre om den som talar inte läser direkt från ett A4-ark. Lite tips som jag brukar använda mig utav i förberedningsfasen:

* Se till att kunna ämnet som flytande vatten och intala dig själv att du faktiskt kan ta fram den kunskapen när det behövs. På så sätt slipper man onödigt stor nervositet.
* Sova hellre lite för lite än lite för mycket (här säger antagligen all forskning i hela världen emot mig). Jag blir seg av för mycke sömn och ger då inte ett energiskt och inspirerane intryck.
* Kaffe är bra, energidryck lika så. Men mängden måste regleras så att det inte spårar ur.
* Komma ihåg att det kan komma frågor som man inte kan svara på. Jag brukar i sådana situationer säga att jag inte vet, men erbjuda mig att söka upp informationen och sedan återkomma.
* Inte tänka på utrotningshotade pandor.



Undra om EU-parlamentarikernas taktik också är lite för lite sömn och en kaffe på det?

Gårdagens insikt: Jag kanske, för första gången i mitt liv, har blivit beroende av kaffe. Kaos! Av någon anledning har det varit lite extra svårt att piggna till denna veckan och för att kunna upprätta en acceptabel studienivå har det blivit naturlig att haka på kaffetrenden på förmiddagarna. I fredags morse hade jag huvudvärk, utan andra symtomen på virusattack, och jag hör mig själv beställa en take away-kaffe fastän jag hade bestämt mig för te. Igår inför föredraget lyckades jag argumentera för varför jag behövde två koppar. Idag blir det energi i form av drinkar á la råstafscentrifugen istället. 



 
2009-04-26 @ 10:45:26 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0