En sjukt bra blogg

Transkribering

Jag transkriberar. Det är det jag gör. Punkt. Att under långa perioder utan regelbundna pauser utföra denna högst okreativa och ickeanalytiska arbetsuppgift får hjärnan att liksom domna bort. Jag känner inte att hjärnan är en del av mig längre, vår relation är obefintlig. (I det här skedet slog det mig att mitt skriftliga språk är fullständigt fördärvat av byråkrati, det är helt och hållet uppsatsens fel). Hur som helst, under transkriberingens gång har jag nåtts av följande insikter.

* Jag har aldrig fått lära mig en korrekt fingersättning på tangentbordet! Detta gör att det går EXTREMT långsamt för mig att skriva snabbt...om man kan säga så.
* Jag hör bättre på vänster öra, än på höger. Värt att tänka på om man vill prata med mig i bullriga miljöer.
* Gemene man är bra på att inte bara svara på frågorna som ställs utan också på 100 000 saker därtill. Frågan "Vad åt du till frukost?" kan utan problem få svaret att personen åt mackor bakade på dinkelmjöl, pyntade med pumpakärnor. Då frukosten förtärdes hade personen på sig en gul morgonrock, men barnen däremot, som för övrigt åt gröt, hade hunnit få på sig riktiga kläder!
* Undantagspersoner som svarar endast på frågan älskar vi lite extra. De borde få rätt till två röster vid samtliga val.
* Jag försökte pimpa transkriberingen genom att ha intervjun uppspelandes i ena örat och musik i det andra. Ha inte det, det fungerar inte.
2010-03-28 @ 23:50:56 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Schteek Caro

Hehehe.. fantastiskt kul att du i slutet börjar skriva i vi form, känner mig delaktig =)

2010-03-31 @ 16:25:48
Postat av: Erica

kolla vaxet i högerörat - det låter äckligt, men det KAN vara så... Tänk om du missar massa information för att du inte hör ordentligt på båda öronen... (!)

Jag gillar att vi ackademiker vill ställa generaliserande frågor men vill fullt korrekta svar... det är en fantastiskt okomobinerad möjlighet. Men eftersom jag vill bli älskad av dig - älskad lite extra - så skall jag fortsättningvis svara super - korrekt ;)



Slutvis vill jag säga att Jag tycker om dig, min vän. Du är en grym person även om du inte har rätt fingersättning på tangentbordet. :P



KRAM

2010-04-03 @ 21:38:04
URL: http://ericainkenya.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0