En sjukt bra blogg

Nasalitet

Jag tycker det är otroligt underhållande med nasal sång (om ni inte känner er helt säkra med hur nasala ljud låter så vill jag påminna på det gamla barnprogrammet Pingu, hela pingvinfamiljen är nasal). Vad är det som gör att människor sjunger nasalt? Väldigt sällan pratar dessa människor nasalt och det absolut värsta är att de annars sjunger bra, men verkar gilla det lite "täppta" ljudet som uppstår när de för sången genom nästan.  Céline Dion är ett exempel på en sådan människa som inte alltid sjungit nasalt, utan det är uppenbart någonting som kan kontrolleras. Det finns en låt där Céline gör en duett med nasalitetens drottning - Anastacia, fantastiskt roligt!

 


Första tanken: Men det är inte så illa, jag kanske har överdrivit Célins nasalitet?
Andra tanken (0:36 och framåt): Nej, det låter faktiskt nasalt.
Tredje tanken (Anastasia kommer in): Herre gud. Pratar hon så? Om ja, har hon partner? Om ja igen, har de verkligen sex? Osv.

För övrigt en mycket bra låt, men jag vill föredrar AC/DC:s icke nasala original.
2009-07-22 @ 19:52:09 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: D

Hahahahaha Jag bryter ihop varje gång jag hör det. Ni som inte hört bloggarens nasala härmning av celine dion be genast om att få höra den! Fantastiskt!

2009-07-23 @ 13:30:30
Postat av: Anonym

tack så mycket! :)

2009-07-23 @ 23:22:36
URL: http://wigren89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0