En sjukt bra blogg

Dimpen på bär

Jag är uppväxt på ekologiska grönsaker och okonserverade sylter och safter. Besprutningar är gift, var och är fortfarande min mammas ledord. När alla barnen på dagis drack bland-safter från Bob på utflykterna, drack jag den sedvanliga vinbärssaften á la mamma, högst ocoolt på den tiden. Uppe i 13:års ålder tyckte jag det var väldigt besvärligt att under storhandlingarna behöva läsa på varorna vad de innehöll och omotiverat att köpa bananer för det dubbla priset, som dessutom var lite brunare än Chiquita-bananerna. Jag lovade mig själv att när jag flyttade hemifrån så skulle jag INTE komplicera till allting. Det tog ungefär 2 månader i egen bostad innan jag började ta efter min mammas beteendet och nu har det totalt spårat ur.

Jag tror jag har skapat någon slags bärfetish. Möjligheterna som kommer med bär är nästintill oändliga och jag har blivit helt besatt av att koka saft, marmelader och frysa i små fina påsar. Helgen bjöd på den perfekta mormor och barnbarns aktiviteten, jordgubbsplockning, vilket resulterade i 9 kilo röda gubbar. Det uppstår ett litet lyckorus varje gång jag "måste" gå in i köket och rättat till någonting i frysen. Hittills har skördarna resulterar i marmelader på rabarber och kanel, samt hallon och choklad. Nästa planerade smaksensation är jordgubbar och kardemumma. Jag har inte blivit som min mamma, jag har tagit det ett steg längre och blivit som min mormor.



2009-07-14 @ 12:52:11 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0