En sjukt bra blogg

Nödvändiga och "nödvändiga" vårdprodukter

I mars kommer jag att tillbringa två veckor i Tanzania. Jag har med tiden hunnit smälta tanken och i takt med att praktiska saker som vaccinationer och biljetter börjar slutföras känns allting väldigt bra. Min kära mamma däremot (som inte bara är mamma, utan även arbetar inom vården) försöker att inte visa sin rädsla för Afrikas alla åkommor. Jag genomskådade henne dock när vi i helgen skulle, med hennes egna ord, ”shoppa loss” på Apoteket. Här är lite av det vi kom hem med.




Herrans massa platshandskar – ”Ifall någon med HIV börjar blöda kraftigt och du behöver ingripa ”

Flera flaskor handsprit – handsprit är logiskt, men i den mängden?  I denna kategorin ingår även en uppmaning om att sluta bita på naglarna.

Ögonsalva/droppar – ”Ifall du får en fluga i ögat som repar horhinnan. Då använde du den här för att det inte skall uppstå en infektion”

Steri-strip – ”Ifall det blir ett djupt sår och ni inte vill söka läkare för att sy”

Plåster i alla tänkbara former och färger – bra shit.

Vätskeersättning – ”Ska du verkligen ha med svartvinbärssmak?”

Värktabletter med och utan paracetamol – Verkligen bra att ha, men med mängden tabletter hade jag även behövt kol och en slang för att kunna avgifta kroppen.

Mamma hade lite svårt att släppa hyllorna på apoteket så jag försökte lugna henne genom att berätta att mina reskamrater, som skall stanna mycket längre, säkert har med sig flera onödigt nödvändiga vårdprodukter. Detta var tydligen ännu ett skäl för mig att packa ner lite extra tabletter i ryggsäcken eftersom jag då kunde lämna det som blev över hos dem.

Dagens andra insikt: Mammor är verkligen bra att ha och tack vare min kommer jag kunna överleva i Afrika (och förse hela kontinenten med tabletter)!
2009-02-15 @ 23:05:11 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Erica

Måste säg att jag tycker om din mamma =) Hon påminner om min!



För att kommentera: '



-Ögondroppar är sjukt bra när vi ska åka dalla dalla på landsbygden. Sand och mygg överallt.

-Svartvinbärssmak är inte den bästa - har för mig att jag hade apelsin. Men väl där är vi inte lika kräsna längre...

-Plåster - sjukt bra!

-Plasthandskar vet jag inte riktigt om vi kommer att använda, men vem är jag att tala?!

Vad jag saknar i ditt apotek är MYGGA. Sjukt bra myggmedel som faktiskt luktar gott. Men du får låna av mig!

kortisonsalva oxå inte att förglömma! Första gångerna vi tvättar för hand är jobbiga - men vi lär oss...

-

2009-02-22 @ 22:35:37
URL: http://ericaintanzania.blogg.se/
Postat av: Jenny

MYGGA ligger i den överfulla apoteketpåsen, mamma var inte sen med att lägga ned den. Det jag har nämnt är bara en liten, liten del :)

2009-02-22 @ 22:43:48
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0